PKI:n projektioppimisen uusi tapa oppia

Taiteen opettamisessa vallinneita käytänteitä voidaan kuvata seuraavasti:

Mestari-kisälli-oppipoika-malli

Taiteen ammatillinen osaaminen ajateltiin olevan lähinnä taitoa, ja opiskelu osaamisen siirtämistä opettajalta oppilaalle. Tiade opittiin pitkällisen teknisen harjoittelun tuloksena. Oppimisen keskiössä olivat taidot. Ammatillinen osaaminen ja asema hankittiin mestarin jalanjälkiä seuraten ja kukin oma asemansa "perien".

Ilmaisun pedagogiikka ja luovuuspedagogiikka

Taiteen osaamisen ajateltiin olevan luovan yksilön taiteellista ilmaisua. Taiteellista ilmaisua opiskeltiin yksilökeskeisin menetelmin. Tekniseen harjoitteluun liitettiin sommittelusääntöjen ja niiden omaperäisen kehittelyn vaatimus. Ammatillisen osaamisen ja menestymisen takana olivat lähinnä näkyminen taidemaailmassa sekä hyvät suhteet kuraattoreihin. 

Projektioppimisen malli

Nykytaiteen laajentuneen kentän myötä on taiteen luonne muuttunut yksilökeskeisyydestä kohti tuotanto- ja tiimityötä. Suuri osa nykytaiteesta tuotetaan erilaisissa tiimeissä. Tekninen osaaminen on jakautunut erityisosaamisen alueisiin, joita kaikkia tarvitaan hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi. Siksi ammattimaisia osaajia pyritään kouluttamaan tuotantotiimeissä, joissa oma ammattiosaamisen alue opitaan käytännön työssä. Samalla luodaan innostavia, laadukkaita ja ulospäin näkyviä taiteellisia tuotteita.